woensdag 13 februari 2013

Les 6: Maskers van Gips

                                          Maskers van Gips Tijdsduur
Tijdsduur:
Eerste deel: 65 minuten
Tweede deel: 80 minuten


Doel
De kinderen kunnen aan het eind van de les vertellen en laten zien aan elkaar wat voor eensoort emotie ze hebben uitgebeeld met het masker.


Beeldend probleem 
expressiviteit en kleur komen samen in het gezicht


Dit weten de kinderen
de kinderen weten wat emoties zijn en kunnen aan de hand van hun eigen kennis en fantasie een emotie uitbeelden met een masker van gips.


Dit kunnen de kinderen
de kinderen kunnen een emotie uitbeelden.


Orientatiefase (20minuten)
Dit filmpje gaat over verschillende emoties die mensen kunnenhebben. Aan de hand van dit filmpje gaan we de emoties bespreken. Welke emoties kennen we en waar moet je opletten? Als je bijvoorbeeld verbaasd bent, hoe is dan je gezichtsuitdrukking? Nadat het filmpje is afgelopen gaan we met elkaar verschillende emoties uitbeelden. We doen een klein spelletje met emoties. Meteen groepje probeer je door middel van je gezichtsuitdrukking een emotie uit te beelden. De andere kinderen moeten raden wat deze emotie is. Wat zie je goedterug in het gezicht? Hoe staan de ogen, de mond, de wenkbrauwen enzovoorts. Let op allerlei kenmerken van de emoties. Schrijf met je groepje op welke emoties je hebt uitgebeeld en welke kenmerken erbij horen. Daarna gaan we deze kenmerken per emotie op het bord zetten.


Kern (45 minuten)
Ieder kind kiest nu een emotie die hij of zij wilt uitbeelden. Iedereen krijgt folie en gips. Het is de bedoeling dat de kinderen in twee tallen werken en dat zij elkaar helpen met het folie en het gips. Eerst doen ze het folie op het gezicht en daaroverheen kan het andere kind het gips zetten. Zo blijft het gips niet aan het gezicht van de kinderen plakken. De kinderen gebruiken elkaars gezicht als mal. Nadat ze de afdruk van het gezicht terug is te zien in het gips, wordt het gips en het folie van het gezicht gehaald. Nu is de andere aan de beurt. Nadat allebei de kinderen hun mal van de masker hebben gebruikt, maken de kinderen met gips ogen, wenkbrauwen, een mond etc. Aan de ogen, wenkbrauwen en de mond moet de emotie af te lezen zijn.

Vervolg les (60 minuten)
Nadat alle maskers zijn opgedroogd gaan de kinderen hun masker verven. De kinderen maken gebruik van de complementaire kleuren.


Slot (20 minuten)
De kinderen pakken hun masker op zodra het droog is en door middel van de maskers te gebruiken gaan we de emoties nog duidelijker uitbeelden. De kinderen komen 2aan 2 naar voren en door middel van het masker en hun houding, proberen ze hun emotie uit te beelden aan de andere kinderen. De andere kinderen moeten raden wat deze emotie was en hoe je dat zag. Hoe zie je dat aan de lichaamshouding en nog belangrijker: zie je het goed terug in het gezicht?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten