woensdag 13 februari 2013

Les 2: Impulsieve kunst en mozaïek


Beeldendevorming les
Impulsievekunst en mozaïek (2D & 3D)


Tijdsduur:
165 minuten


Doel
De kinderen hebben aan het einde van een les een mozaïek gemaakt van een dier, die ontstaan is door het impulsief lijnen trekken op een papier zonder het potlood los te laten en daarna het dier in te kleuren.

Beeldend probleem
Door impulsief lijnen trekken op een wit blad zonder het potlood los te laten, moeten de kinderen een dier in de verschillende vlakken zien. Dit dier wordt nagemaakt door middel van mozaïek.

Dit weten de kinderen
De kinderen kennen veel verschillende diersoorten en kunnen deze herkennen aan verschillende uiterlijke kenmerken. 

Dit kunnen de kinderen
De kinderen kunnen impulsief lijnen trekken op een papier zonder het potlood los te laten. Ook kunnen de kinderen een vorm maken door te mozaïeken.

Materiaal
- Felgekleurde tegeltjes
- Hamer
- Handdoek
- Stapel wit papier
- Kleurpotloden
- Stapel houten plankjes
- Houtlijm
- Voegmateriaal

Begin (15 min)
De leerkracht vertelt de kinderen dat zij zich deze les gaan verdiepen in de kunst van vroeger. Kort wordt er over de kunstgroep: de Cobra iets verteld. De leerkracht gaat in op een schilder: Georges Collignon. Kenmerkend aan zijn schilderijen zijn de verschillende vlakken. Een schilderij wordt er als voorbeeld bijgehaald om het voor de kinderen duidelijker te maken. 













De leerkracht geeft ieder kind een wit papier en de kinderen moeten hierop lijnen trekken over het papier zonder het potlood los te laten. Er ontstaan net als het schilderijverschillende vlakken.

Kern (120 min)
De kinderen hebben nu een blad voor zich met verschillende vlakken. Zij moeten aan de hand van de verschillende uiterlijke kenmerken van dieren een dier vinden die zij net impulsief hebben gekrast. Als zij deze hebben gevonden wordt deze ingekleurd. Het mag een dier zijn met rare afwijkingen, als hij nog wel op het oorspronkelijke dier blijft lijken.












De kinderen knippen het dier uit en trekken dit over op een houten plankje. De tegeltjes moeten in kleine stukken worden geslagen door middel van een handdoek en een hamer. Door de tegels in een handdoek te leggen, vliegen zij niet alle kanten op. De kinderen moeten hun eigen dier mozaïeken door gebruikte maken door veel felle kleuren. De tegeltjes worden opgeplakt met houtlijm.Als dit is opgedroogd wordt het mozaïek een geheel gemaakt door middel van voegmateriaal.

Slot (30 min) 
De kinderen en de leerkracht evalueren terug op de les. De kinderen laten allemaal hun mozaïek zien en laten zien hoe zij hun dier hebben gevonden door impulsiviteit. De leerkracht bespreekt met de kinderen wat zij hebben geleerd en of er dingen zijn waar zij tegen aangelopen zijn. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten