woensdag 13 februari 2013

Les 5: tekening maken met wasco en zwarte verf (2D)

Tekening maken met wasco en zwarte verf

Tijdsduur
70 minuten

Doel
Aan het einde van de les hebben de kinderen een tekening gemaakt met wasco, waarover een laag oost Indische inkt zit, en met behulp van een satéprikker hebben de kinderen een tekening gemaakt van een menselijk lichaam met één aspect van een willekeurig gekozen dier. De krastechniek staat hier centraal.

Beeldend probleem
De kinderen moeten een menselijk lichaam maken maar dit moet minimaal één aspect van een willekeurig gekozen dier bevatten.

De kinderen weten
De kinderen weten hoe een menselijk lichaam is opgebouwd. Ze hebben dit al eerder geoefend en weten welke lichaamsdelen er allemaal zijn.

De kinderen kunnen
De kinderen kunnen met behulp van hun fantasie een menselijk lichaam maken en daar zelf een aspect aan toevoegen. Ze hebben al eerder kennis gemaakt met het maken van fantasiedieren.

Materialen
- A3 papier
- wasco
- zwarte verf
- saté prikkers
- kwast
- kranten

Oriëntatiefase (15 minuten)
Deze les moeten de kinderen een tekening gaan maken. Ik deel aan iedereen een wit A3 papier uit. De kinderen zitten in groepjes van 4. Per groepje krijgen ze een bakje met fel gekleurde wascokrijtjes (rood, blauw, geel, oranje, roze en lichtgroen). Met die wascokrijtjes mogen de kinderen het hele A3 papier kleuren. Het is de bedoeling dat kleurvlakken maken.

Ze hebben hiervoor de les over kleuren gekregen, dus weten wat voor soort kleuren ze bij elkaar kunnen gebruiken. Voor deze les is het type kleur (warm/koud) niet belangrijk, als ze maar weten hoe ze kleurvlakken moeten maken.
De kinderen moeten zorgen dat het hele vel gekleurd is met de wasco. Er mag geen enkel wit stukje meer te zien zijn.

Kern (35 minuten)
Als alle kinderen hun hele A3 vol met de wasco hebben, gaat hier een laag oost Indische inkt over heen. Dit kun je door de kinderen laten doen, maar dan is het wel nodig om het één keer voor te doen. De hele klas kan het dan zien en kunnen het daarna zelfstandig doen. Dit is opzich handig, anders moet je het zelf minimaal 20 keer doen (ligt aan de hoeveelheid kinderen die in je klas zitten). Het kan ook onhandig zijn, aangezien er altijd een stel zijn die hier niet mee om kunnen gaan. 
Als het geheel goed zwart is en ook droog, kan er verder gegaan worden met de opdracht. De kinderen moeten een tekening gaan maken met een satéprikker. Door de wasco en daarover heen de oost Indische inkt ligt er een laagje op het A3 papier. Door met een satéprikker erover heen te krassen, verdwijnt de zwarte laag maar blijft de wasco zitten. De kinderen zullen hier heel enthousiast over worden, ze zullen het mooi vinden. De kinderen moeten een lichaam maken van een mens en er zelf minimaal één aspect van een willekeurig dier aan toevoegen. De kinderen hebben hier ongeveer 35 minuten de tijd voor. Langer de tijd geven is niet handig, kinderen werken vanuit hun fantasie. Zodra je ze langer de tijd gaat geven, gaan ze teveel nadenken en dan is het resultaat minder mooi.

Slot (20 minuten)
Zodra alle tekeningen af zijn, ga je rustig met de kinderen in de kring zitten. Er volgt nu een evaluatie. Hiervoor moet je rustig de tijd nemen. De kinderen kogen hun tekening presenteren aan de rest van de groep. Ze moeten uitleggen welke aspecten van een dier er verwerkt zijn in hun menselijk lichaam en ze moeten uitleggen waarom ze voor dit dier gekozen hebben. Zo leren ze reflecteren op hun eigen werk en zo leren ze dat ze niet bang leven te zijn om iets te presenteren.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten