dinsdag 18 december 2012

Plaats van de tijd

De stroming voorafgaand aan de Cobra (1948-1951) is het surrealisme (1925-1948). Bij het surrealisme schilderde men vanuit het onderbewust zijn. Het expressionisme speelde hierbij een belangrijke rol. Na 1945 verlangden de expresionisten terug naar een primitievere stadium van de mens. Zo ging de kreet: 'terug naar de natuur', een grote rol spelen. Individuele kunstenaars en bewegingen gingen deze nieuwe vorm van kunst steeds meer overnemen in de twintigste eeuw. Frederic, een van de schilders uit het surrealisme, ontmoette Baal Calonne, de jongste kunstenaar bij de Cobra-beweging. Voor Frederic ging er een nieuwe wereld open, hij kwam namelijk in contact met de kunststroming Cobra. De leermeester van Calonne was de surrealistische musicus Andre Souris. Zo was Calonne in aanraking gekomen met het surrealisme en dus met Frederic.

In 1948 werd het pamflet: 'La cause est entenue' (de zaak is beklonken) getekend. Dit manifest, opgesteld door Dotrement, was een reactie op een verklaring van de Franse surrealisten. Met dit pamflet wilde men op een speelse manier zich afzetten tegen het Frans-Belgische surrealistisch manifest. Dotrement was het namelijk niet meer eens met de Franse kunstenaars. Het pamflet betekende het begin van de Cobra beweging.

We kunnen dus zeggen dat de kunstenaars van de Cobra zich tegen elk estetisch academisme. Dit was een reactie op de Wereld Oorlog waardoor de kunstenaars alleen nog maar het tegenovergestelde van de Westerse cultuur wilde laten zien. Zo werden vorm, lijn en kleur de weergave van een puur spontane actie waarbij er geen aarzeling plaats vond over het terug grijpen naar de primitieve kunst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten