Beeldende vorming les
theorie les over kleuren
Tijdsduur
60 minuten
60 minuten
Doel
De kinderen weten aan het eind van de les wat het verschil tussen de primaire en de secundaire kleuren. Ze kunnen daarmee emoties uitbeelden in tekeningen. De felle kleuren bij vrolijke emoties en de donkere kleuren bij boze emoties.
De kinderen weten aan het eind van de les wat het verschil tussen de primaire en de secundaire kleuren. Ze kunnen daarmee emoties uitbeelden in tekeningen. De felle kleuren bij vrolijke emoties en de donkere kleuren bij boze emoties.
De kinderen weten
De kinderen weten welke verschillende kleuren er zijn. Ze weten ook dat felle kleuren bij vrolijke dingen horen en donkere kleuren bij sombere dingen.
De kinderen weten welke verschillende kleuren er zijn. Ze weten ook dat felle kleuren bij vrolijke dingen horen en donkere kleuren bij sombere dingen.
De kinderen kunnen de kleuren mengen.
Materialen
- Wit papier
- Verschillende kleuren verf
- Digibord
- Potloden
Oriëntatiefase (15 minuten)
We maken
gezamenlijk een mindmap met de klas. Wat zijn de primaire kleuren en wat zijn
secundaire kleuren? Hebben we ook tertiaire kleuren? Wat zijn dat voor kleuren?
We gaan gezamenlijk onderzoeken wat er gebeurt als je rood,geel en blauw
gebruikt. We gaan ze onderling mengen.
Rood+Blauw
= Secundair
Rood+Geel
= Secundair
Rood+Blauw
en Geel = tertiaire
Blauw+Geel
= Secundair
De uitkomsten gaan we bespreken. We bespreken hoe we een kleur
lichter of donkerder kunnen maken. Dit gebeurt door middel van wit en zwart.
Zijn wit en zwart wel echt kleuren?
Kern (30 minuten)
Iedereen
krijgt een A4tje. Dit A4tje verdelen de kinderen in tweeën. Aan de linkerkant verven de kinderen een situatie
bijvoorbeeld een huis met bloemen. Aan de linkerkant maken de kinderen deze
situatie in een vrolijke bui en aan de rechterkant van hetzelfde A4tje tekenen
ze de situatie als somber. Als ze dit hebben gemaakt gaan we dit met de klas
bespreken. We gaan bekijken wie wat heeft gemaakt en hoe het tegenovergestelde
beeld eruitziet. We schrijven op het bord de kenmerken van een vrolijke kant en
van een sombere kant. Waar letten we op? Welke kleuren gebruiken we voor welke
situatie? Letten we ook op de lichte kant, de donkere kant en de warme en koude
kant?
Slot ( 15 minuten)
Bespreken wat er in de les is geleerd. Wat zijn de primaire kleuren en wat de secundaire en tertiaire kleuren? Waar letten we op bij een vrolijke kant en waar letten we op bij een sombere kant. Heeft het te maken met licht en donker? Warme en koude kleuren?
Vragen bij de theorielessen:
Wat zijn harmoniërende kleuren? Harmoniërende kleuren zijn kleuren die goed samengaan.
Wat zijn natuurlijke kleuren? Natuurlijke kleuren zijn kleuren die vooral in de natuur voorkomen. In de natuur kom je ook grijze, zwarte en bruine tinten. Deze kleuren noemen we de aardkleuren.
Wat is een kleurencirkel?
In de kleurencirkel kan je zien hoe het mengen van kleuren mengt. Rood, blauw en geel zijn de eerste kleuren. Dit noemen we de primaire kleuren. Deze kleuren noemen we zo, omdat ze niet uit andere kleuren worden gemaakt.
Oranje, Paars en en Groen noemen we de tweede kleuren oftewel de secundaire kleuren.
Wat zijn complementaire kleuren?
Dit zijn de kleuren die tegenover elkaar liggen in de kleurencirkel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten